Door haperende ICT gaan 3 werkdagen per werknemer per jaar verloren
Uit de ICT Barometer, een onderzoek van Ernst & Young, blijkt dat problemen met ICT ervoor zorgen dat werknemers gemiddeld drie dagen per jaar hun taken niet of nauwelijks kunnen verrichten.
Van de deelnemers aan het onderzoek zegt 43 procent van de ondervraagde managers dat hun organisatie niet kan functioneren zonder ICT. Nog eens 43 procent van de ondervraagden zegt in grote mate afhankelijk te zijn van ICT. Toch gaat er nog steeds veel tijd en geld verloren door het niet-functionerende ICT-voorzieningen. Problemen hiermee zorgen ervoor dat respondenten gemiddeld drie werkdagen (24 uur) per jaar hun taken niet of nauwelijks kunnen verrichten. Het rapportcijfer voor de kwaliteit van ICT-toepassingen komt dan ook weer op een 6,8, ondanks het feit dat er in de afgelopen vijf jaar aanzienlijk meer is geïnvesteerd in ICT.
26 miljoen werkdagen
Problemen met ICT-voorzieningen zorgen ervoor dat respondenten gemiddeld drie
werkdagen per jaar hun taken niet of nauwelijks kunnen verrichten. In productie/industrie gaat het zelfs om meer dan vier werkdagen op jaarbasis terwijl in handel/industrie de schade beperkt blijft tot iets meer dan twee verloren werkdagen. Frank Harmsen, director bij Ernst & Young: ‘Als we de 24 jaarlijks verloren werkuren per werknemer extrapoleren naar de totale Nederlandse beroepsbevolking dan komt het totaal aantal verloren werkuren op jaarbasis op maar liefst 207.456.000, oftewel 26 miljoen werkdagen!’
Steeds hogere eisen
Een ander opvallend gegeven is dat vier van de tien ondervraagden van mening zijn dat de kwaliteit van de ICT-omgeving thuis beter is dan op het werk. Waar kantoorautomatisering gedurende lange tijd superieur is geweest aan automatisering in privéhuishoudens, heeft de snelle opkomst van thuiscomputers en tablets dat beeld volledig op z’n kop gezet.
Harmsen: ‘De kwaliteit van ICT-toepassingen op het werk scoort net als in eerdere onderzoeken tussen een 6,5 en een 7,0. De investeringen in ICT zijn echter de afgelopen jaren gemiddeld 5 procent per jaar zijn gegroeid. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat gebruikers steeds hogere eisen stellen, mede doordat het steeds gemakkelijker wordt om thuis een goedwerkende ICT-omgeving te creëren.’
Bron: Ernst & Young - Accountancynieuws