Een derde van organisaties niet op tijd klaar voor SEPA
Zo’n zes maanden voor de invoering loopt één op de drie organisaties een hoog risico niet op tijd klaar te zijn voor SEPA. Dat blijkt uit de meest recente SEPA Readiness Thermometer van PwC. Deze organisaties kunnen daardoor problemen krijgen met hun reguliere betaal- en incasso-opdrachten. Het zorgt ook voor liquiditeitsproblemen van begunstigden. Bijna de helft van de 150 ondervraagde organisaties heeft bovendien geen back-upplan in het geval dat ze de deadline niet halen.
Over een half jaar worden standaard binnenlandse betaalproducten, zoals overschrijving en incasso, in heel Europa vervangen door producten die voldoen aan de regels voor SEPA, de Single Euro Payments Area. Het heeft tot doel om alle eurobetalingen te standaardiseren, zodat er geen verschil meer is tussen een binnenlandse betaling en een eurobetaling van of naar andere Europese landen. Het gebruik van het IBAN-nummer is het meest bekend. Het meest ingrijpend zijn de veranderingen voor incasso’s.
Het onderzoek toont volgens Bas Rebel, senior director bij PwC, aan dat veel organisaties nog steeds de impact en het bereik van de nieuwe regels voor het Europese betalingsverkeer onderschatten. ‘Vooral organisaties die hun SEPA-project vlak voor de deadline van 1 februari 2014 denken af te ronden, lopen een groot risico.’
De laatst gehouden meting onthult zowel goed als slecht nieuws:
- Het goede nieuws is dat ten opzichte van een half jaar geleden meer organisaties serieus bezig zijn om op tijd te voldoen aan de nieuwe regels.
- Het slechte nieuws is dat 34% van de organisaties een hoog risico loop niet op tijd klaar te zijn. Ze kunnen door projectvertragingen als gevolg van een te beperkte scope en door een te krappe planning in serieuze problemen komen.
- 46% van de respondenten geeft toe niet na te denken over een back-upplan. Slechts enkelen hebben zo’n back-upplan ook daadwerkelijk geïmplementeerd.
Bas Rebel: ‘Stel dat direct na 1 februari 2014 daadwerkelijk een derde van alle organisaties problemen heeft met het versturen van reguliere betaal- en incasso-opdrachten. De gevolgen overstijgen de reputatieschade van de betreffende organisaties. Er kan een stuwmeer aan niet te verwerken betalingstransacties ontstaan. Begunstigden kunnen liquiditeitsproblemen krijgen omdat ze langer op hun geld moeten wachten en banken zullen in de afwikkeling extra handelingen moeten verrichten.’
‘Met minder dan 120 werkdagen te gaan is er geen tijd meer te verliezen,’ aldus Bas Rebel. ‘ Zeker die 34% van de bedrijven die een groot risico lopen moet nu heel serieus nadenken over alternatieven. Een plan-B is niet operationeel binnen een dag, maar vergt voorbereiding en biedt geen alternatief voor ieder aspect van het oorspronkelijke plan.’
Bron: PwC