Fiscaal journaal Maart 2010
Overzicht van de fiscale actualiteiten van de afgelopen maand. De belangrijkste besluiten en de stand van zaken met betrekking tot belangrijke wetsvoorstellen op een rijtje.
Controversieel verklaarde wetsvoorstellen: De Tweede en Eerste Kamer beslissen in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen niet over controversiële wetsvoorstellen. Op initiatief van VVD, D66 en CDA heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel om meer belasting te heffen bij eigenaren met een huis van meer dan € 1 miljoen controversieel verklaard. PvdA-Kamerlid Tang kondigde daarop meteen aan het als initiatiefwetsvoorstel te gaan indienen. De Kamerleden verklaarden verder de uniformering van loonstrookjes controversieel. Ook zijn de voorbereidingen voor de invoering van de kilometerheffing controversieel verklaard.
Urencriterium zzp’ers verruimd: Zzp’ers kunnen voor de belastingaangifte over 2009 en 2010 bij de fiscale zelfstandigenaftrek eerder het urencriterium halen omdat ze ook uren mogen meetellen die worden besteed aan acquisitie, scholing en administratie. Voor de zelfstandigenaftrek geldt een norm van 1225 uur. Dit heeft de minister van Financiën in een beleidsbesluit bepaald.
Medische specialisten: ondernemer of in loondienst: De Minister van Financiën heeft een brief aan de Tweede Kamer geschreven over de fiscale positie van medisch specialisten. De minister constateert dat een substantieel deel van de medisch specialisten in loondienst is, in elk geval de specialisten die werkzaam zijn in de academische ziekenhuizen. In het verleden heeft de Belastingdienst op grond van het Model Toelatingsovereenkomst (MTO) en het Document Medische Staf (DMS) geoordeeld dat medisch specialisten die een overeenkomst met het ziekenhuis sluiten volgens de goedgekeurde modellen en daar ook feitelijk naar handelen, in fiscale zin als ondernemer kunnen worden aangemerkt. De minister ziet geen aanleiding terug te komen op het eerder ingenomen standpunt. Momenteel wordt overlegd over een nieuw MTO en DMS. Dit nieuwe MTO en DMS zullen achteraf door de Belastingdienst worden beoordeeld met betrekking tot het fiscaal ondernemerschap.
Wijziging BPM leidt niet tot goedkopere auto’s: De daling van het basistarief BPM in januari 2010 van 40 naar 27,4 procent heeft niet geleid tot een prijsdaling van nieuwe auto’s. De verlaging van dit vaste percentage woog niet op tegen de nieuwe heffing voor CO2-uitstoot. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek gemeld. Nieuwe auto’s waren in januari 2010 ongeveer 1 procent duurder dan in december 2009.
Tweetrapstestament ter besparing van erfbelasting bij het eerst overlijden: Besparing van erfbelasting is vaak een argument bij het opstellen van een testament. Wanneer er geen testament wordt opgemaakt, is het wettelijk erfrecht van toepassing. Het wettelijk erfrecht bepaalt dat de nalatenschap volgens de wet moet worden verdeeld. Dat wil zeggen dat alle goederen en schulden uit de nalatenschap aan de langstlevende partner worden toebedeeld. De kinderen krijgen `slechts’ een niet opeisbare vordering op deze langstlevende echtgenoot. Deze vorderingen van de kinderen hebben een waarde waarover zij erfbelasting verschuldigd zijn. Is de heffing van erfbelasting op het moment van het eerste overlijden niet gewenst, dan kan in sommige situaties door een tweetrapstestament worden voorkomen, dat bij het eerste overlijden erfbelasting verschuldigd is. Door een tweetrapstestament wordt bij het eerste overlijden (de eerste trap) alleen de echtgenoot als enig erfgenaam benoemd. Wanneer deze langstlevende echtgenoot komt te overlijden, wordt het van de testamentopsteller geërfde en dan nog beschikbare vermogen in de tweede trap door de kinderen als erfgenaam verkregen. De kinderen erven pas van hun eerstoverledene ouder op het moment dat de tweede ouder overlijdt.
Nadelige gevolgen controversieel verklaren wetsvoorstel Wet uniformering loonbegrip: De Minister van Financiën heeft de Tweede Kamer dringend verzocht het controversieel verklaren va het wetsvoorstel Wet uniformering loonbegrip (kamerstuk 32 131) te heroverwegen. Het wetsvoorstel maakt volgens de minister een potentiële administratieve lastenverlichting van € 380 miljoen mogelijk voor het bedrijfsleven, die bij uitstel van de invoering in 2011 niet wordt gehaald.
Het niet doorgaan van de uniformering van loonbegrippen blokkeert ook verdere vereenvoudigingsoperaties zoals bijvoorbeeld de loonsomheffing.
Nederlandse zelfstandigenaftrek is discriminerend: Het Hof van Justitie van de EU (HvJ EU) heeft op 18 maart 2010 beslist dat de Nederlandse zelfstandigenaftrek discriminerende gevolgen heeft voor buitenlands belastingplichtigen. Het HvJ EU overweegt hierbij dat een binnenlandse ondernemer voor de zelfstandigenaftrek wel rekening mag houden met in een andere lidstaat gewerkte uren en dat een buitenlands belastingplichtige dat niet mag. Deze mag namelijk alleen de in Nederland gewerkte uren meetellen. Het maakt volgens het HvJ EU niet uit dat een buitenlands belastingplichtige de discriminatie kan wegnemen door te kiezen voor een behandeling als binnenlands belastingplichtige.
Europese btw-regels rond factureren eenvoudiger: De EU-ministers van Financiën zijn het eens geworden over het wegnemen van hinderpalen voor elektronische facturering. Het btw-richtlijnvoorstel facturering maakt deze vereenvoudiging mogelijk. Binnen Nederland hoeft er niets te veranderen, want bedrijven mogen nu al facturen volledig elektronisch verzenden. Volgens minister De Jager van Financiën zal het Nederlandse bedrijfsleven aanzienlijk van deze maatregel profiteren.
Tweede lezing initiatiefvoorstel constitutionele toetsing door rechter: Bij de Tweede Kamer is door het Tweede Kamerlid Halsema (GL) het wetsvoorstel constitutionele toetsing door de rechter ingediend. Met dit voorstel krijgt de rechter de bevoegdheid formele wetten te toetsen aan een aantal grondrechten. Dit betreft de tweede lezing van het wetsvoorstel. De eerste lezing is opgenomen in Staatsblad 2009, nr. 120. Het wetsvoorstel in tweede lezing is nu ingediend omdat onlangs is besloten tot ontbinding van de Tweede Kamer. Voor het voorstel in tweede lezing is zowel in de Tweede Kamer als in de Tweede Kamer een tweederde meerderheid nodig. Dit voorstel kan pas worden behandeld na de nieuwe Tweede Kamerverkiezingen.
Veel gebruik van Vooraf Ingevulde Aangifte IB: In de eerste twee weken van maart hebben meer dan 1 miljoen mensen bij het doen van hun aangifte IB gebruik gemaakt van de Voor Ingevulde Aangifte.
Aanslaggrens IB verhoogd: Minster De Jager van Financiën heeft aangekondigd dat hij de aanslaggrens voor de inkomstenbelasting in een nog in te dienen wetsvoorstel voor 2009 eenmalig al verhogen van € 43 naar € 50.
Ondertekening belastingverdrag met Hongkong: Op 22 maart 2010 hebben Nederland en Hongkong een belastingverdrag getekend. Het verdrag voorkomt dubbele belasting op inkomen en vermogenswinsten en geeft zekerheid over de fiscale behandeling van inkomsten zoals ondernemingswinsten, dividenden, arbeidsinkomen en pensioenen. Daarnaast is het verdrag bedoeld om belastingontwijking te voorkomen en voorziet het in de uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied.
Goedkeuringen m.b.t. dividendbelasting; de dividendnota: De Minister van Financiën heeft een nieuw besluit gepubliceerd over de dividendbelasting. De bewindsman keurt goed dat de dividendnota ook elektronisch aan de rechthebbende kan worden verstrekt. Uitreiking van de dividendnota kan onder meer achterwege blijven in het geval dat de rechthebbende een aanmerkelijk belang heeft in de inhoudingsplichtige.
Nieuw belastingverdrag met Zwitserland ondertekend: Minister De Jager van Financiën heeft op 26 februari 2010 een nieuw belastingverdrag met Zwitserland getekend. Het belangrijkste onderdeel van dit nieuwe verdrag is de uitwisseling van fiscale informatie. Het Zwitserse bankgeheim staat het opvragen van informatie over zwartspaarders niet langer in de weg. Voortaan kan de Nederlandse Belastingdienst alle relevante informatie opvragen die betrekking heeft op de periode na 1 maart 2010.Het verdrag moet nog door de parlementen in beide landen worden geratificeerd.