Hypothecaire lening bij ouders of eigen BV opgeven bij de Belastingdienst
Voor iedereen die een lening na 1 januari 2013 heeft afgesloten bij zijn eigen BV of bij de ouders geldt dat diegene dit moet aangeven bij de Belastingdienst. Hieronder treft u de link aan naar het desbetreffende formulier.
De Belastingdienst heeft het ‘formulier opgaaf lening eigen woning’ beschikbaar gesteld. Voor leningen die onder het belastingplan 2013 vallen (annuïtair / lineair aflossen) en niet bij een reguliere bank zijn gesloten, dienen middels een opgaaf aan de Belastingdienst kenbaar gemaakt te worden. Ook is er een rekenmodule beschikbaar.
Klik hier voor link naar het formulier, klik hier voor rekenmodule van de Belastingdienst.
Met het digitale formulier van de Belastingdienst kan de leningnemer:
- een nieuwe lening aan de Belastingdienst doorgeven;
- een eerder doorgegeven lening wijzigen;
- men hoeft alleen een wijziging door te geven als het rentepercentage, de einddatum van de lening of de manier van aflossen wijzigt;
- een eerder doorgegeven lening intrekken;
- gegevens opvragen van een eerder doorgegeven lening.
Wanneer gebruikt u dit formulier niet? U hoeft dit formulier niet te gebruiken als:
- de lening niet verplicht afgelost hoeft te worden om renteaftrek te krijgen;
- als u niet verplicht bent de lening af te lossen, bijvoorbeeld omdat u een oude lening (van vóór 1 januari 2013) hebt overgesloten, hoeft u deze ook niet aan de Belastingdienst door te geven;
- de bank of andere financiële instelling de gegevens van uw lening al aan de Belastingdienst doorgeeft;
- banken en andere financiële instellingen met een adres in Nederland zijn verplicht de gegevens van leningen aan de Belastingdienst door te geven;
- u geen (hypotheek)renteaftrek voor de lening kan krijgen, bijvoorbeeld omdat:
- het een lening voor een vakantiewoning is;
- de lening niet voldoet aan de voorwaarden (bijvoorbeeld omdat u de lening niet binnen 30 jaar aflost);
- de lening beëindigd is, omdat u de laatste aflossing hebt betaald;
- U hoeft in dat geval niet aan de Belastingdienst door te geven dat de lening geëindigd is.
Wat hebt u nodig?
- de gegevens van de lening, de woning en de leningverstrekker(s);
- bij een wijziging of intrekking: het kenmerk van de eerdere opgaaf lening eigen woning;
- uw BSN/sofinummer en DigiD;
- het BSN/sofinummer en DigiD van eventuele andere leningnemers;
Let op! U geeft met dit formulier de gegevens op voor uzelf en alle andere leningnemers. Deze personen hoeven dus niet meer zelf het formulier in te vullen. Elke leningnemer moet wel ondertekenen met DigiD.
Bron: Belastingdienst