Keuze leaseauto lage bijtelling gehalveerd
Vanaf 1 juli 2011 gaan er andere CO2-normen gelden voor de lage bijtellingscategorieën. Deze worden vervolgens ieder jaar op 1 januari verder aangescherpt tot het jaar 2015. Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) onderzocht wat voor effect dit heeft voor de keuze uit de verschillende modellen. ‘De conclusie is dat de keuze voor berijders per 1 januari 2013 met 54% beperkt wordt,’ aldus VAVDZ.
VAVDZ heeft de CO2-uitstoot van alle merken en modellen op een rij gezet. Vervolgens is geanalyseerd (zie bijlage) hoeveel merken en modellen er nu in een lage bijtellingsgcategorie vallen en straks niet meer.
De vereniging constateert drie opvallende trends. Allereerst loopt het aantal dieselmodellen in de 14% categorie per juli 2011 terug van 13 naar 4 modellen (SEAT Ibiza, Skoda Fabia, Smart en de VW Polo). Op de langere termijn wordt vooral de keuze in de 20% categorie voor benzinemodellen beperkt. Per 1 januari 2013 wordt hier al wel gelijk een aantal veel zakelijke gebruikte modellen getroffen (zie bijlage). Over de hele linie zijn het volgens VAVDZ vooral de kleine auto’s in het A- en in het B-segment die in de lage bijtellingscategorieën blijven vallen. VAVDZ vindt dit vreemd omdat dit juist meestal geen zakelijke auto’s zijn.
VAVDZ zegt de bijstelling van de CO2-normen voor de bijtelling voorbarig en veel te complex te vinden. Voorzitter Martin Huisman: ‘De uitstootgrenzen worden sneller teruggeschroefd dan dat er nieuwe zuinigere modellen op de markt komen. Als straks de meeste auto’s weer in de 25% categorie bijtelling vallen is de stimulans om een auto te kiezen met een lage CO2 ook weg. Kennelijk is dit niet belangrijk voor de overheid. De aanscherping van de bijtellingscategorieën wordt bovendien sneller doorgevoerd dan afgesproken en is financieel nog helemaal niet nodig. Wij zullen in Den Haag onze bezwaren kenbaar maken.’