Ondernemers en accountants zien soms nog flinke kostenbesparingen over het hoofd
iQOUNT is constant bezig met haar online diensten om het administratieproces voor haar cliënten eenvoudiger en efficiënter (lees: goedkoper) te maken.
Bankafschriften worden automatisch ingelezen en inkoopfacturen kunnen via scan & herken automatisch geboekt worden.
Zodoende kunnen de cliënten zich bezig houden met de dingen waar zij echt goed in zijn! Wij zorgen tijdig voor de juiste managementinformatie en pro-actieve adviezen, zodat keuzes bewust gemaakt kunnen worden. Uiteraard wordt daarbij gelet op de kosten.
Ook de uitkomsten van de Nationale Boekhoud Enquête 2011 geven deze noodzaak weer.
Nationale Boekhoud Enqûete 2011
Papier domineert nog steeds bij het versturen van facturen door ondernemers. Dit komt naar voren uit de Nationale Boekhoud Enquête 2011 gehouden door online softwareleverancier Twinfield. Niet alleen het aanmaken en verwerken van facturen, maar ook het inlezen en verwerken van bankafschriften gebeurt nog vaak handmatig
Voor de tweede keer is ondernemers en accountants een vragenlijst voorgelegd over hun administratie. De enquête is gehouden onder 203 ondernemers en 106 accountants. Uit het onderzoek komt, net als vorig jaar, naar voren dat zowel accountants als ondernemers nog een flinke slag kunnen maken in het digitaliseren van de administratieve werkzaamheden:
•63% van de ondernemingen verstuurt facturen nog steeds per post;
•Bijna alle banken maken het vandaag de dag mogelijk om bankafschriften digitaal te verwerken. 51% van zowel de ondernemers als accountants typt de afschriften echter nog handmatig over.
Accountants zien het efficiënter maken van het verwerken van de administratie dan ook als één van de grootste uitdagingen (35%), op het werven van nieuwe klanten na (40%).
Adviesrol
De enquête richtte zich niet alleen op de efficiëntie van de administratie, maar ook op de relatie tussen ondernemers en accountants. Uit het onderzoek komt naar voren dat accountants zich ervan bewust zijn dat ondernemers goed financieel advies als prioriteit zien:
•72% van de accountants denkt dat goed financieel advies het belangrijkste aspect is voor de ondernemer;
•59% van de ondernemers zegt dit advies belangrijker te vinden dan het goed verwerken van de administratie en het opleveren van financiële rapportages;
•Het eerste verbeterpunt voor de accountants volgens ondernemers zijn de kosten die in rekening worden gebracht (31%).
Mark Appel, marketing manager van Twinfield, concludeert hierover dat ondernemers het advies en oordeel van een accountantbelangrijk vinden en dat de accountant meer tijd kan besteden aan die advisering wanneer hij minder tijd kwijt is aan de verwerking van de administratie en ondernemers daadwerkelijk efficiënt online boekhouden.
Online dienstverlening
Online dienstverlening staat voor de accountants hoog op de agenda, zo blijkt uit het onderzoek. Zowel ondernemers als accountants gaven bijna allemaal aan zelf ook op een bepaalde manier online te zijn, bijvoorbeeld via LinkedIn of Facebook. Binnen social media blijken ondernemers net iets actiever te zijn:
•De meest belangrijke ontwikkeling van 2011 is voor 61% van de accountants de online dienstverlening, gevolgd door XBRL (53%);
•Binnen het social media gebruik van accountants en ondernemers staat LinkedIn op één, waarna Facebook en Twitter volgen. 27% van de ondernemers heeft een Twitter-account, tegen 20% van de accountants.
Accountancynieuws