Technische modificatie leidt tot lagere bijtelling
14% bijtelling of 0%? Dat was in geding bij de Rechtbank Gelderland. De rechter vindt dat nadat een auto is gemodificeerd en slechts 47 gr/km bedraagt CO2 uitstoot en geen 53 gram de bijtelling omlaag kan. De modificatie is bovendien getoetst door TÜV, oftewel de Technische Überwachungs Verein, een erkende instelling zodat het percentage echt omlaag kan.
Een bedrijf stelt aan een medewerker, een auto ter beschikking. De CO2-uitstoot van de auto bedraagt 53 gr/km. In 2012 is door de fabrikant de CO2-uitstoot, via een modificatie, verlaagd naar 47 gr/km. In geschil is of de bijtelling voor de auto 14% bedraagt of 0%. De inspecteur stelt zich op het standpunt dat de CO2-uitstoot op de datum van de eerste tenaamstelling van het kenteken bepalend is voor het bijtellingspercentage. Het bedrijf stelt dat de CO2-uitstoot van ná de modificatie in 2012 bepalend is.
De rechter vindt dat uit de Wet LB niet blijkt dat voor het bepalen van de CO2-uitstoot uitgegaan moet worden van de datum van de eerste tenaamstelling. Verder merkt de rechtbank op dat uit de wetsgeschiedenis blijkt dat er geen rekening is gehouden met de mogelijkheid dat een auto na de aankoop kan worden gemodificeerd, met als resultaat dat de CO2-uitstoot wordt verminderd. Daarom moet bij het toepassen van het bijtellingspercentage rekening worden gehouden met de modificatie. De rechtbank betrekt daarbij dat er gebruik wordt gemaakt van een schonere en energiezuiniger auto, die aan de voorwaarden uit de Wet LB voldoet, en dat de modificatie een aanzienlijke investering heeft vereist, die wordt doorberekend aan de gebruikers die hun auto laten modificeren. Het vonnis meldt dat de auto in 2012 een catolguswaarde van € 95.200 had. Het merk wordt niet vermeld. Blijft bij omns de vraag welke auto van € 95.200 kent een bijtelling van toen 14% en nu 0. Lees hier het vonnis van de Rechtbank Gelderland.
Bron: Accountancynieuws