BTW naar 21%, vergeet uw boekhoudpakket niet!
De verhoging van het algemene BTW-tarief van 19% naar 21% moet op 1 oktober van dit jaar ingaan. Deze verhoging betekent voor ondernemingen die geen volledig aftrekrecht hebben een hogere kostenpost. De overheid zal waarschijnlijk een overgangsregeling hanteren bij de verhoging. Zo willen ze voorkomen dat ondernemingen door vooruit te betalen BTW-voordeel behalen voor prestaties die na de BTW-verhoging plaatsvinden.
Behalve dat jouw onderneming mogelijk een hogere kostenpost krijgt, moet jij in elk geval wel de nodige aanpassingen doen in jouw boekhoudpakket. Jij moet namelijk op 1 oktober 2012 het percentage in jouw boekhoudpakket aanpassen van 19% naar 21%. Maar hoe moet jij dan jouw facturen opstellen? Wanneer moet je 19% BTW in rekening brengen en wanneer 21% BTW?
Tijdstip van levering
Factureer je na de tariefsverhoging, maar de levering of dienst vindt plaats voor de tariefsverhoging, dan bereken je het tarief dat geldt op het tijdstip waarop de levering of dienst verricht wordt. In deze situatie moet jij 19% BTW in rekening brengen. Vindt de levering of dienst plaats na de tariefsverhoging, maar factureer jij gedeeltelijk of geheel vooruit, dan moet je 21% BTW in rekening brengen.
De afrekenperiode splitsen
Is er sprake van doorlopende prestaties die jij periodiek factureert en zowel de periode voor als na de tariefsverhoging bestrijken, dan is in principe het nieuwe tarief op de gehele vergoeding van toepassing. Het is voor doorlopende prestaties wel toegestaan de afrekenperiode te splitsen. Je spitst deze dan in een afrekening die betrekking heeft op de periode voor de tariefsverhoging en op de periode na de tariefsverhoging. Zo reken jij 19% BTW tot 1 oktober 2012 en 21% BTW na 1 oktober 2012.