iQOUNT accountants & adviseurs
0341 - 740 800
Chat
  • Home
  • Producten en diensten
    • Accountancy
    • Fiscale dienstverlening
  • Online diensten
    • Online boekhouding
  • Over iQOUNT
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
  • Over iQOUNT
  • Vacatures
  • Nieuws
  • AVG
iQOUNT accountants & adviseurs
  • Home
  • Producten en diensten
  • Online diensten
  • Contact
0341 - 740 800
Chat
MijnKantoorApp
Salaris Online
Live video chat
« Terug naar nieuwsoverzicht

STAP-budget aanvragen

20 januari 2022

Werkenden en werkzoekenden kunnen vanaf 1 maart 2022 een STAP-budget van maximaal € 1.000 euro aanvragen voor scholing en ontwikkeling. Ze kunnen deze subsidie gebruiken voor het volgen van een training, cursus of opleiding om zo goed inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt. De subsidie heet STAP. Dit staat voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie.

Scholingskosten in 2022 kunt u niet meer in de aangifte inkomstenbelasting aftrekken. 

STAP-budget aanvragen bij UWV
Vanaf 1 maart 2022 kunnen werkenden en werkzoekenden via het STAP portaal het STAP-budget aanvragen. Dit kan per persoon 1 keer per jaar. Als de aanvraag is goedgekeurd, wordt het bedrag betaald aan de opleider. De aanvragen worden beheerd en uitgevoerd door het UWV. 

Er zijn per kalenderjaar zes aanvraagtijdvakken. Het eerste aanvraagtijdvak bij UWV loopt van 1 maart tot en met 30 april 2022. De gekozen opleiding moet starten minimaal 4 weken na uw aanvraag en binnen 3 maanden na afloop van het betreffende aanvraagtijdvak van 2 maanden.

DUO houdt lijst met opleidingen bij
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) houdt een register (scholingsregister) bij met opleidingen waarvoor mensen STAP-budget kunnen aanvragen. Een STAP-budget aanvragen kan alleen als de scholingsactiviteiten in het scholingsregister staan. Opleiders kunnen voor meer informatie terecht bij DUO en het scholingsregister: www.stapvooropleiders.nl.

Meld u op tijd aan
Voor de aanvraag van uw STAP-budget bij het UWV hebt u van de aanbieder van de opleiding een STAP-aanmeldingsbewijs nodig.  In het STAP-aanmeldingsbewijs staat dat de student zich bij de opleider heeft aangemeld of ingeschreven voor het volgen van een door STAP-budget erkende opleiding.

Hoe verloopt de aanvraag van de subsidie STAP-budget?
De student oriënteert zich op een opleiding die hij wil volgen. Dit wordt op het portaal van STAP-budget gefaciliteerd. Dan meldt de student zich bij de opleider aan voor de erkende opleiding die hij wil volgen en dat hij hiervoor de subsidie STAP-budget wil aanvragen. De opleider verstrekt het STAP-aanmeldingsbewijs aan de student. De student logt in met DigiD op de applicatie STAP-budget en start de aanvraag. Daar moet hij het STAP-aanmeldingsbewijs (PDF) uploaden. De student selecteert de scholingsactiviteit uit het STAP-scholingsregister. Deze keuze van scholing moet 1-op-1 overeenkomen met de gegevens op het STAP-aanmeldingsbewijs.

Let op: Krijgt u ook van derden geld voor uw STAP-opleiding, dan wordt het STAP-budget met dat bedrag verlaagd.

Bron: Redactie Accountantsportal

« Vorig bericht
Volgend bericht »

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Nieuwsbrief-archief

Recente berichten

  • Geen bezwaar, geen rechtsherstel box 3 20 mei 2022
  • Minimumloon stijgt per 1 juli 2022 20 mei 2022
  • Werknemer op non-actief, leaseauto inleveren? 17 mei 2022
  • Eten op locatie aftrekbaar voor zelfstandige? 12 mei 2022
  • Ontslag op staande voet door werknemer: vergoedingsplicht 10 mei 2022
« Naar nieuwsoverzicht

Contactgegevens

Bezoekadres
Daltonstraat 22
3846 BX Harderwijk

Correspondentie
Postbus 1160
3840 BD Harderwijk

0341 - 74 08 00
0341 - 74 08 01
info@iqount.nl
iQOUNT
@iQOUNT
iQOUNT
  • Producten en diensten
  • Online diensten
  • Contact
  • Over iQOUNT
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Klachtenregeling
  • Klachtenformulier
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • AVG
Copyright iQOUNT 2022