Uw werknemer meldt zich ziek na een arbeidsconflict en wat nu?
Iedere werkgever maakt wel eens mee dat een werknemer zich door een arbeidsconflict ziek meldt. Uw werknemer zit thuis, maar of hij/zij werkelijk ziek is, weet u niet, maar u betaalt vooralsnog wel het loon door.
Er bestaan richtlijnen om het conflict zo snel mogelijk op te lossen. De bedrijfsarts stelt u en uw werknemer eerst in de gelegenheid om uw eigen versie van het conflict te geven. Daarna brengt hij/zij een advies uit. Daarbij is het inroepen van een ‘interventieperiode’ (afkoelingsperiode) alleen mogelijk bij dusdanig heftige emoties dat een vruchtbaar contact tussen u en uw werknemer op korte termijn niet mogelijk is.
Deze periode moet dan zo kort mogelijk zijn, maar maximaal twee weken en u moet er expliciet mee instemmen. Tijdens de ‘interventieperiode’ moet in ieder geval een eerste gesprek tussen u en uw werknemer plaatsvinden of een afspraak daartoe zijn gemaakt.
Bron: Fiscount