Social media, ook iets voor jou?
De ‘social media’ trein
Voel je de druk? Heeft iemand in jouw bedrijf de eerste steen al geworpen door te vragen “wat doen we met Twitter, Facebook, YouTube?” Je bent niet de enige.
Veel bedrijven gaan gewoon ‘iets’ doen om niet achterop te raken. Helaas merken velen na drie of vier maanden dat er al verschillende groepen binnen de organisatie bezig zijn met sociale media. Hieronder enkele redenen om nu op de trein te springen:
1. In 2010 heeft Generatie Y de generatie van de baby boomers overtroffen. 96 procent van hen is in ten minste één social netwerk opgenomen.
2. De tijd voordat een publiek van 50 miljoen gebruikers was bereikt: Radio – 38 jaar; TV – 13 jaar; Internet – 4 jaar; iPod – 3 jaar; Facebook: – in minder dan 9 maanden 100 miljoen gebruikers; iPhone-toepassingen – in 9 maanden 1 miljard.
3. Het snelst groeiende segment van Facebook zijn vrouwen in de leeftijd van 55-65 jaar.
4. 80 procent van Twittergebruik gaat over zaken die buiten Twitter plaatshebben (mensen updaten en werken altijd en overal) stel je voor wat dat betekent voor een slechte klantervaring?
5. Bij Generatie Y en Z is e-mail een gepasseerd station.
6. De op één na grootste zoekmachine is inmiddels YouTube. 7. 54 procent = het aantal bloggers dat dagelijks hun blog bijwerkt of minstens dagelijks ‘tweet’.
8. 25 procent van de zoekresultaten voor de Fortune 500 twintig grootste bedrijven zijn directe links naar user-generated content.
9. 34 procent van de bloggers post meningen over producten en merken. 10.78 procent van de consumenten vertrouwt aanbevelingen van andere consumenten; slechts 14 procent vertrouwt advertenties.
Dat zet je wel even aan het denken, toch? Het enige wat zeker is, is dat je deze trend niet kunt negeren. Als je de juiste mensen wilt bereiken en wilt weten waar jouw klanten zijn, moet je een stevige sociale mediastrategie hebben die je op weg helpt om succesvol te kunnen groeien in de toekomst.
Het is belangrijk om voor af goede keuzes te maken over wat je met jouw sociale mediastrategie wilt bereiken; welke kanalen zijn relevant voor jouw bedrijf en klanten? Als je weet dat jouw klanten aanwezig zijn in bepaalde sociale kanalen dan kan je deze kennis gebruiken om deze kanalen op te nemen in je strategie en daar een prioriteit van maken.
En zoals altijd: het is beter om klein te beginnen, inzichten te creëren en vervolgens de juiste stappen te zetten. Dit geldt in het bijzonder voor social media.